Steeds meer mensen worden zelfstandig ondernemer. Verreweg de meesten kiezen voor het ZZP’er schap. Dit klinkt als een zeer aanlokkelijk concept. Werken voor de klanten die jij wilt en vaak ook nog wanneer jij wilt. Geen baas die in je nek zit te hijgen. Wij kunnen het bestaan als ZZP’er sterk aanraden. Een valkuil die wij bij veel collega’s voorbij zien komen is dat ze denken dat ze als ondernemer alles zelf moeten doen. Of nog erger, dat ze denken dat ze alles zelf kúnnen. Van de marketing tot de incasso en van de website tot de facturering.
Nu zijn er aspecten die je inderdaad zelf kunt doen. Maar houd altijd de tijd hierbij in de gaten. Want tijd is geld, zeker wanneer je zelfstandige bent. Van een aantal zaken is het gewoon slimmer om ze uit te besteden. Je bent als ondernemer nou eenmaal niet meteen een alleskunner. Wij zetten de zaken op een rijtje waarbij het voor ons loont om ze uit te besteden. Gaan wij in de tussentijd doen waar we zelf écht goed in zijn. Win-win situatie.
1. Website bouwen
Een website is voor veel bedrijven levensader nummer 1. Het is je online visitekaartje, dit moet staan als een huis. Het werk wat een goede website oplevert wordt vaak onderschat. De kosten, die worden dan weer vaak door de webdesigners overschat. Uit angst voor deze kosten besluiten veel ondernemers zelf iets in elkaar te gaan knutselen.
Zij komen hierbij uit op gratis concepten als Wix en blogspot. In de start-up fase gaat dit nog maar je loopt al snel tegen beperkingen aan. Daarnaast weet Google dit soort sites nauwelijks te vinden.
Vanaf het eerste begin hebben wij voor onze site een specialist in de arm genomen die eerlijk en transparant werkt. Zowel qua systemen als kosten. Voor nog geen €600,- hadden wij een site in de lucht waar we echt trots op zijn. En het onderhoud? Dat kun je dan weer grotendeels zelf.
2. De financiën
Onze boekhouder, we love him! Kleine klusjes qua boekhouden kunnen we vaak zelf wel, maar het grotere geheel laten wij met een gerust hart over aan een professional. Het zijn vaak wel personen die wat geld kosten, maar een goede accountant met een vleugje creativiteit verdient zichzelf terug. Met zijn tips en trucks hebben wij een aanzienlijk voordeligere belasting aangifte gedaan afgelopen jaar.
3. Lastige klanten
Niks zo vervelend als klanten die niet betalen. Naast dat het je tijd en energie kost, is het ook vooral negatieve emotie wat erbij komt kijken. Voor je het weet raak je in een discussie verwikkeld waarbij de kwaliteit van jouw werk ter discussie staat. Wil je niet. Wij leggen onbetaalde facturen graag met een gerust hart bij een externe partij neer.
Zij zorgen ervoor dat binnen de kaders van de wet jij je geld krijgt. En het zorgt er voor ons voor dat de relatie met klanten goed blijft. Afschuiven noemen ze dat toch? In dit geval mag het.
4. De boel op orde
Het ligt eraan wat je standaarden zijn en hoe snel je het kunt, maar wie van een schoon huis houdt weet dat dit nogal wat tijd kost. Wij leven het principe ‘een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’ nogal sterk na. Dat je hier wat hulp bij kunt invliegen, juichen wij sterk toe.
Een ervaren schoonmaker gaat als een wervelwind door je huis, terwijl jij je klanten bedient. Mocht je in de tijd dat je schoonmaker er is uit je neus zitten te eten? Tsja, dan is het slimmer om zelf even door te pakken. Of doe het samen, scheelt toch de helft.
5. Goede tekst
Natúúrlijk kun jij gewoon Nederlands schrijven. En natúúrlijk kun je dit best leuk. Toch is tekstschrijven echt een vak. Wij laten een professional altijd nog even naar onze externe communicatie zoals Facebookposts, nieuwsbrieven en webteksten kijken. Elke keer staan we er weer versteld van wat deze woordkunstenaars met een paar kleine aanpassingen kunnen creëren. Betaalt zichzelf uiteindelijk uit. En die foute d of t, die pakken ze vaak gratis mee.