• Home
  •   »  Food  »  
  • Meer eten en afvallen? Het kan echt!
  • Meer eten en afvallen

    Meer eten en afvallen? Het kan echt!

    Er zijn een aantal onderwerpen op de marketingafdeling van een tijdschrift waarvan men weet, dit slaat altijd aan op de cover. De welbekende ‘seks sells’, maar ook afvallen en diëten doen het altijd goed. Zeker wanneer dit gepaard gaat met claims waaruit af te leiden is dat het zonder moeite gaat en super snel gefixt is. Helaas, beide is niet waar. Maar dat afvallen kan met meer eten, dat dan weer wel. Wij leggen uit.

    Take it easy

    Afvallen, het succes valt of staat met een concreet plan. Maar ook met geduld. Dit is een zeer schone zaak bij het verliezen van een paar kilo’s. Want alles wat snel komt gaat ook snel, dit werkt bij afvallen dus ook andersom. Trek er veel tijd voor uit en verdiep je in de materie. Alleen dan kun jij voor altijd met een beetje minder van jezelf door het leven gaan.

    Wisseltruc

    Maar hoe val je nu af met meer eten? Dit alles is een samenspel van twee zaken, namelijk van calorieën en verzadiging. Het is een eenvoudige rekensom; Wanneer jij een Big Mac menu eet is dit qua omvang niet heel groot maar qua calorieën tikt het behoorlijk aan. Je maag zit dus niet heel erg vol en zal snel het signaal weer afgeven dat hij weer gevuld kan worden.

    Stel je zou dezelfde hoeveelheid calorieën eten aan fruit, dan zit je maag prop- en propvol. Je hebt dan de komende uren écht geen trek meer. En dan hebben we het nog geen eens over vitamines en dat soort zaken gehad. Het verschil tussen een Big Mac en een bak fruit is natuurlijk te raden.

    Kortom, het creëren van massa in je eten om af te vallen is de sleutel tot succes. Uiteindelijk is afvallen namelijk een hele eenvoudige rekensom van calorieën in je lijf, versus calorieën uit je lijf. Naast eten heeft de hoeveelheid beweging hier ook nog invloed op. Daar komen we in een ander artikel op terug.

    Vezels, eiwitten, vet

    Alleen fruit en groente eten word je natuurlijk ook een beetje simpel van. Een afwisseling is zeker nodig om ook aan de benodigde voedingsstoffen te komen zoals eiwitten, koolhydraten en vet. Deze materie is te complex voor nu om je helemaal uit te leggen, maar per categorie (eiwit, vet, koolhydraat) zijn er verschillende opties met verschillende hoeveelheden calorieën. Kies daaruit de voordeligste qua calorieën.

    Om meer te kunnen eten en verzadigder te zijn, kies je uit elke categorie de producten die je natuurlijk ten eerste lekker vindt. Maar die ook veel zijn qua omvang en daarnaast laag in calorieën.

    Voorbeeldje; Vet zit in noten maar ook in olijfolie. Twee eetlepels olijfolie is al snel zo’n 200 calorieën. Dit is evenveel dan een flinke hand noten. Welke van de twee ben jij langer verzadigd mee? Juist! Wissel vervolgens dus die olijfolie voor noten, en gebruik voor het bakken bijvoorbeeld een caloriearme bakspray. Je proeft (bijna) geen verschil en je hoeft geen honger te leiden en zult op termijn afvallen.

    Wees geen ezel, kies voor vezel

    Mocht je je lekker aan het verdiepen zijn in voedingsproducten, dan is het ook aan te raden om je te verdiepen in de hoeveelheid vezels. Hoe meer vezels, hoe langer je darmen nodig hebben dit te verteren. Hierdoor zit je langer vol en is de hongerprikkel niet snel aanwezig. Dus qua calorieën maakt het verschil tussen volkoren- en witbrood niet uit, maar qua vezels wel. Kortom, kies voor de vezel en wees geen ezel.

    Blij ei

    Daarnaast zijn eiwitten super belangrijk voor je lichaam én verzadigen ontzettend goed. Kies ook hier voor de slankere varianten zoals kalkoen. Wanneer je kalkoen inwisselt voor vlees varken, een veel vettere soort, kun je veel meer eten zonder een grammetje aan te komen. Sterker nog, je zult waarschijnlijk afvallen doordat je uiteindelijk toch minder calorieën binnenkrijgt. Ook switchen in soorten zuivel kan behoorlijk lonen. Zin in een omeletje? Gebruik één heel ei, en twee eiwitten. Scheelt enorm in calorieën en verschil ga je niet proeven.

    Doe niet te gezond

    Afvallen hoeft dus totaal niet een streng regime met honger te zijn. Het gaat er vooral om dat je de zaken bewust kiest en de materie snapt. Laat je ook niks wijs maken door gezondheidsgoeroes die claimen dat je vier avocado’s op een dag moet eten, hier kom je namelijk gewoon hartstikke van aan. Volume creëren en dit combineren met je écht favoriete voedsel is de truc. Dit zorgt ervoor dat jij geen gekkigheid zoals eetbuiten krijgt en cravings naar verboden voedsel. Eigenlijk best makkelijk hè, dat Afslanken/Afvallen!

    Share on

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.