• Home
  •   »  Food  »  
  • Makkelijke gezonde voornemens
  • Makkelijke gezonde voornemens

    Makkelijke gezonde voornemens

    In onze maatschappij hebben mensen de neiging om vreetfestijnen af te wisselen met tijden van  voedselrestrictie. Zo zijn de dieetgoeroes niet aan te slepen in januari en is diëten na de zomervakantie zeer favoriet. Deze vorm van zelfkastijding is zonde en totaal niet nodig. Er zijn namelijk een aantal trucjes waarmee jij altijd lekker én gezond eet.

    – Jouw voedsel top 10

    Vaak krijgen we lekkers voorgeschoteld wat als feestelijk en passend wordt bestempeld maar waar jij eigenlijk helemaal niet van houdt. Denk aan kerstbroden, appelflappen en taaitaai. Allemaal medium lekker maar wel caloriebommen. Meestal heb je niet eens door dat je iets in je mond stopt wat wél voor een kilootje meer zorgt maar waar jij zeker niet ’s nachts voor wakker gemaakt wil worden.

    Draai het daarom om, maak een lijstje van de zaken waarvan bij jou acuut het water in de mond loopt. Koop deze producten op regelmatige basis en creëer voor jezelf echt een genietmoment. Denk aan een zak chips leegeten met je favo reallife soap of een bak ijs in bed. Alles is geoorloofd. Je zult zien, wanneer je jezelf dit af en toe gunt dat je de rest met gemak afslaat. Gaat kilo’s schelen.

    – Bewustwording

    Dit is misschien een inkoppertje maar toch willen we dit stukje laaghangend fruit niet laten hangen. Vaak schuiven we ongemerkt meer calorieën naar binnen dan we doorhebben. Denk aan een latte macchiato in plaats van een cappuccino. Even lekker maar er zit wel degelijk verschil tussen, calorie wise gezien dan.

    Net zoals fruit, iets wat uiteraard super gezond is. Dit gaan wij niet ontkennen, maar mocht je op de pondjes letten dan is daar een stukje bewustwording ook handig. Druiven, banaan of kiwi. Ga voor die laatste, scheelt behoorlijk. Hoe je dit alles een beetje handig bijhoudt? Online zijn handige calorie tools te vinden. Voer een paar dagen de dingen in die je eet en je zult zien dat je zonder hoeft in te leveren op eetplezier je gezonder eet.

    – Eetswitch

    Trek hier even wat tijd voor uit en besteed een zaterdagochtend aan een zogenaamde supermarktsafari. Uiteraard kan dit gepaard gaan met de nodige online research vooraf. Er zijn namelijk super veel switches te maken qua eten en drinken zonder dat je ook maar íets van verschil proeft.

    De cola/cola light en suiker/zoetjes ken je waarschijnlijk wel. Maar denk aan het inwisselen van je olijfolie in fles naar een spray en wissel de kip worst in voor filet. De verschillen zijn enorm. Leesbril mee en op naar de grootgrutter.

    – Eet als een dier

    Tegenwoordig zijn er allerlei gewoontes, mythes en gekke feitjes bekend over voedsel. Zo moet je drie maaltijden per dag eten, uiteraard ook drie tussendoortjes en is het diner vaak warm. Gooi dit alles overboord en begin vanaf nul; Kijk ’s ochtends óf en hoeveel trek je hebt en pas daar je gedrag op aan.

    Mocht je net als ons dol zijn op andere culturen, dan weet je dat mensen in andere landen gerust ontbijten met rijst en de Liga Milkbreak niet om tien uur uit het koektrommeltje komt.

    Kortom, echt gezond eten begint met een gezonde verstandhouding met voedsel. Ken je eigen voorkeuren en lievelingsproducten. Het woord guilty pleasures bestaat hierbij niet. Uiteraard is gezond eten in de vorm van de schijf van vijf belangrijk, maar nog belangrijker is dat je een goede balans hebt. Deze balans kan geen dieetgoeroe voor jou bepalen door bijvoorbeeld het uitsluiten van bepaalde voedingsstoffen.

    En het makkelijk is, van nature zit er al een balans in jou. Je hebt een persoonlijke voorkeur qua favoriet eten en eetmomenten. Probeer deze met bovenstaande stappen te achterhalen en daar je eetgewoontes op aan te passen. Je zult zien, met deze stappen kom jij op het gewicht wat bij jou hoort zonder dat jij het gevoel hebt dat je jezelf van alles moet ontzien.

    Share on

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.